Påbörja ditt livs resa
– världen väntar!

Ebba Brahe Gymnasium är en modern skola i framkant som erbjuder dig en förstklassig undervisning. Det är en plats som uppmuntrar till innovativt tänkande där du kommer att växa och utvecklas. Här är studierna i fokus och skolan passar dig med höga ambitioner och undervisningen förbereder dig för fortsatta studier såväl i Sverige som internationellt. Tillsammans kommer vi att utforska världen för att kunna förändra den.

_J0A9645.jpg

En plats full av möjligheter

​

Ebba Brahe Gymnasium erbjuder dig förstklassig undervisning. Våra lärare har hög kompetens inom sina ämnesområden och ett stort engagemang för dig som elev.

Skolan passar dig med hög akademisk ambition. Efter tre år på Ebba Brahe Gymnasium kommer du att vara väl förberedd för fortsatta studier på universitet i Sverige eller utomlands.

Vår internationella Advisory Board ger dig ett brett kontaktnät samt möjlighet till utbyten och projekt. Bland annat genom North Europe Schools’ Symposium och samarbeten med skolor i Europa.

Vi vill att du ska lyckas

​

Vi uppmuntrar våra elever att sträva efter goda akademiska resultat och du har möjlighet att förbättra dem om motivationen och viljan att försöka igen finns där. Lärarna finns tillgängliga om du vill ha utmaningar, har frågor eller vill komma på våra uppskattade ämneshandledningar. På Ebba Brahe Gymnasium är det en självklarhet att det råder studiero på lektionerna.

Hos oss driver du UF-företag inom samtliga program. Genom att driva ett UF-företag får du arbeta praktiskt med både redovisning och marknadsföring för att utveckla entreprenören i dig.

Vi förbereder dig som elev på bästa sätt inför framtida studier, exempelvis genom vårt fokus på akademiskt skrivande som löper genom utbildningen. Vi varvar undervisning med externa föreläsare, vilket bidrar till en större inblick i och djupare förståelse för dina framtida studier och yrkesdrömmar.

Internationella

samarbeten

Ebba Brahe Gymnasium arrangerar utbytesveckor till bland annat Fuengirola, Svenska skolan i Spanien. Denna vecka är en unik möjlighet för eleverna att utforska och lära sig om olika kulturer samtidigt som de förbättrar sina språkkunskaper och utvecklar livslånga vänskapsband.

Skolan är också stolt medlem i NESS (Northern Europe School Symposium), vilket möjliggör för eleverna att delta i internationella utbytesprogram och samarbeten. Läsåret 23/24 var det vår skolas tur att anordna NESS och bjuda in flera föreläsare på temat Internationella relationer. Vi är mycket stolta över programmet som vi kunde presentera, föreläsare var bland annat utrikesministern Tobias Billström.

I år hålls NESS i Kaunas, Litauen och självklart skickar vi två av våra elever för att delta. Denna vecka kommer att vara fylld med spännande möjligheter att utforska ämnen utanför klassrummet och att delta i kulturella och utbildningsmässiga aktiviteter i en annan del av världen. Genom sådana initiativ strävar skolan efter att berika elevernas utbildning och ge dem möjligheter att växa både personligen och akademiskt.

Läsåret 24/25 planerar vi också att skicka två av våra elever samt medföljande lärare till Philadelphia, USA på MBIS (The Montgomery Bell International Symposium) samt fortsätta vårt deltagande i NESS.

Ebba Brahe Gymnasium fortsätter att vara en inspirerande plats där eleverna uppmuntras att utforska världen och sträva efter nya höjder, både inom och utanför klassrummet.

Ett ställe att vara tillsammans på

​

På Ebba Brahe Gymnasium är stämningen familjär. Du ska trivas och ha en bra relation till dina klasskamrater och lärare. Det finns en stark gemenskap mellan elever och lärare och du kommer att märka att våra lärare arbetar nära dig som elev.

Vi jobbar aktivt med olika projekt för att stärka gemenskapen på skolan, så som middagar, tävlingar och en mycket uppskattad skidresa. Även vår elevkår arrangerar aktiviteter efter skolan som stärker sammanhållningen och bidrar till att du får träffa nya vänner.

Vi vill att du ska känna dig stolt över att gå på Ebba Brahe Gymnasium och se tillbaka på dina år hos oss som en fantastisk tid som gjort dig väl förberedd för fortsatta studier.

Ljusa fina lokaler på Kvarnholmen

​

Vi lägger stort fokus på att skapa trivsamma lokaler för våra elever. Våra lokaler ska kännas fräscha och välstädade. Genom att satsa extra på lärmiljön får ni elever ännu mer ro och motivation till era studier. Skolan har ljusa fina klassrum, matsal, kafé, bibliotek, laboratoriesal och stor nybyggd idrottshall. För oss är det viktigt att lunchen håller hög kvalitet och att den tillagas av egna kockar med fokus på ekologiska råvaror.

Ebba Brahe Gymnasium ligger på Kvarnholmen i Nacka. Ni tar er lätt till Kvarnholmen med buss 402 som går mellan Slussen och Nacka Forum var tionde minut. Turen tar cirka tio minuter från Slussen och knappt fem minuter från Nacka Forum. Det går också bra att ta sig till Kvarnholmen via pendelbåt från Nybrokajen eller Lidingö/Dalénum.